Tuesday, August 5, 2014

BUAT DUIT DI BURSA MALAYSIA DENGAN MODAL KECIL

Assalamualaikum... Kita bertemu lagi.

Kalau semalam FY memaparkan portfolio saham bernilai RM50,000.00, ada yang jadi takut dan merasakan yang pelaburan saham memerlukan jumlah modal yang banyak. Tak juga. Di sini dalam artikel kali ini pula FY memaparkan portfolio salah seorang pelabur FY yang hanya meletakkan modal sebanyak RM4,000.00 sahaja.


Di sini dalam portfolio ini kelihatan yang jumlah pelaburannya masih berada dalam sekitar RM4000.00 juga. Pelaburan yang terakhir dalam SONA-W nampaknya masih negatif. Apapun FY yakin yang harga saham tersebut akan naik tak lama lagi bila kena ombaknya. ( Sebenarnya FY membeli saham tersebut bila mendengar rumors yang SONA akan membeli sebahagian daripada syarikat Oil and Gas di Thailand. Namun demikian saham tersebut tidak naik bilamana berita mengenainya diumumkan.)    

SAHAM LBALUM BELI 0.615 JUAL 0.71 -
UNTUNG RM572.40 DIKELUARKAN
SAHAM DESTINI BELI RM0.615 JUAL RM0.66 -
UNTUNG RM265.93 DIKELUARKAN
SAHAM KANGER BELI RM0.385 JUAL RM0.44 -
UNTUNG RM458.52 DIKELUARKAN
SAHAM SCICOM BELI RM0.99 JUAL RM1.07 -
UNTUNG RM212.65 DIKELUARKAN
  
Jumlah keuntungan yang dikeluarkan ialah 1509.50 atau 37.73% dalam masa 6 bulan pastinya satu pelaburan yang berbaloi dan menguntungkan. Ia bersifat pasif tanpa perlu mengeluarkan peluh.. Duit buat duit.

Sekali lagi dalam portfolio ini tiada saham Cap Ayam, saham Char Kue Teow yang FY laburkan. Semuanya merupakan saham yang punya kedudukan kewangan yang kukuh. FY juga jarang membeli dan menjual saham secara kontra mahupun melebihi modal pelaburan yang ada. Modal RM4,000.00 pelaburan juga setakat RM4,000.00 sahaja. FY percaya cara sebegini lebih baik dan diberkati.

Apapun ingatlah pelaburan memerlukan masa. Kalau kita membeli tanah dan rumah ia akan mengambil masa lebih dari setahun sebelum kita boleh mengambil untungnya. Kalau kita melabur ASB ia mengambil masa setahun sebelum kita mendapat dividennya.Kalau kita menanam sayurpun ia mengambil masa 3 bulan sebelum kita mendapat hasilnya. Yang pelik ialah bila kita melabur saham hari ini kita beli saham besok kita nak untungnya. Sifat kita yang tak sabar bila melabur saham inilah yang membawa kepada kerugian dan kekecundangan.

Jadi, sebenarnya pelaburan saham tidaklah memerlukan modal yang banyak tetapi ia memerlukan ilmu dan pengalaman yang banyak sebelum kita bertemu strategi yang sesuai dengan objektif pelaburan kita.

Dalam jangkamasa terdekat ini FY akan menjalankan ; 
  • ·  Woksyop BTX Online Trader dengan harga promosi RM50.00 sahaja dalam seminggu dua ini di ThotBox, Damansara Intan.
  • ·  Seminar SuperTrader pada 23 Ogos 2014 di Grand Blue Wave Hotel Johor Bahru.
  • ·   Seminar Super Investor September nanti. 

Disamping itu juga FY sedang menyiapkan buku-buku Ebook Pelaburan Saham untuk kemudahan anda semua tak berapa lama lagi. InsyaAllah.

Sekian dahulu buat kali ini.

Wasalam...

FY
0166667430
Remisier
Kenanga Investment Bank Berhad
Naib Presiden
Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia


No comments: